Waarom branding belangrijk is
Wat doet een goede branding met je bedrijf?
Branding gebruiken voor je bedrijf
Dit gebruiken bedrijven om aan te geven dat het van hun is, of dat iets gemaakt is door een bepaald merk (garantie voor kwaliteit). Daar stopt het echter niet. Veel mensen denken dat branding gaat om logo’s, huisstijlen, adverteren en marketing, dit is nog maar het prille begin van Branding. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.
Waar komt Branding zoal in terug?
- advertenties
- emails
- Klantenservice
- Logo (typografie, visitekaartje,…)
In deze tijd waar consumenten zoeken naar ervaringen, speelt een goede branding een steeds grotere rol voor het succes van je bedrijf. Wanneer je uniek voor de dag komt, helpt het je als organisatie om herkenbaar te zijn en jezelf te onderscheiden van de rest. Zo is branding een ideaal methode om je product te verkopen aan klanten.
Wat is belangrijk aan een goede branding?
De associatie van een merk is iets waar een brand mee moet opletten. Je logo mag niet de verkeerde interesse wekken bij de mensen. Hierdoor zullen ze meteen wegvallen en hebben ze geen concentratie meer in je brand. Het segment is ook een belangrijk deel. Je moet namelijk weten of je bedrijf een hoogsegment heeft of een laagsegment.
Voorbeeld:
Hoogsegment logo: Gucci
Laagsegment logo: Zeeman
Branding moet ook vervangen worden
Bepaalde logo’s moeten natuurlijk na een lange tijd opnieuw aangepast zijn.
Want je kan natuurlijk geen logo hebben van in de jaren ’90 terwijl anderen een moderner logo hebben. Consumenten kunnen sommige vernieuwde logo’s niet met open armen ontvangen. Dus daarom is het van uiterst belang dat je er goed over nadenkt.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Instagram, pepsi, ikea,twitter,kfc,…
Waar zorgt een goede branding nu in feite voor?
Klanten zullen loyaal blijven als je een warm en aantrekkelijk logo hebt.
Men gebruikt hier ook de mond tot mond reclame. Dit zorgt voor een betere en grotere omzet voor je bedrijf. Eenmaal mensen je bedrijf meer en meer doorvertellen zal het een grote bekendheid creëren en heb je iets moois opgebouwd.
- klanten
- grote omzet
- herkenbaarheid